Brus a tvar drahokamov
Vo svete gemológie a klenotníctva sa odborníci zameriavajú nie len na farbu a čistotu drahokamu, ale zároveň nás naučia, že tvar a brus sú odlišné veličiny, aj keď rozdiel medzi nimi nie je vždy na prvý pohľad badateľný. Predovšetkým v bežnej reči mimo odborných kruhov sa oba termíny bežne zamieňajú. Vydajte sa preto s nami na cestu za poznaním, kde vám odhalíme krehkú hranicu medzi pojmami a vyjasníme vám, čo máme na mysli, keď poukazujeme na brus drahokamov. Porozumenie diferencii medzi tvarom a brusom vám pomôže pochopiť, o čom brúsenie kameňov vlastne je.
Brus (cut) vs. tvar (shape)
Brus patrí k najkomplexnejším kategóriám, na základe ktorých sa dajú kamene oceňovať. Ide vlastne o opis vzhľadu, kombinácie a usporiadania plôšok (faziet) drahokamu. Brúsič na začiatku celého procesu na základe vlastností kameňa rozhodne, akým spôsobom premení surový nerast na lesklý skvost tak, aby čo najlepšie využil nastolené podmienky. Vybrané vybrúsené plôšky sa dajú vždy zoradiť veľa seba tak, aby sa dosiahol požadovaný tvar.
Zvážme napríklad okrúhle drahokamy, nezáleží na tom, či vám napadnú prírodné, alebo laboratórne vytvorené. Pri skúmaní našej ponuky tých okrúhlych objavíte mnoho, zaiste si však všimnete, že nie všetky sú rovnaké a že sa nelíšia iba vznikom a pôvodom. Preto je potrebné zoznámiť sa s typmi brusu drahokamov. Niektoré totiž brúsením vôbec neprešli (tzv. kabošony), iné rozžiarili tradičné brúsené fazety, iné zas tzv. briliantový brus (typický pre klasické diamanty zdobiace zásnubné prstene). Iným zas vnukli iskru a oheň moderné fazetovacie techniky, takže sa zoznámite s konkávnym brusom (concave cut), ružicovým brusom (rose-cut) alebo brusom s hladkou korunou (buff-top cut). Zabudnúť nesmieme ani na portugalský brus (Portuguese cut), či brus šachovnicový (checkerboard-cut).
Aj význam pojmu tvar tak by už mal byť teraz úplne jasný – ide o vnútornú líniu kameňa, ktorá môže predstavovať ovál, kruh, štvorec, obdĺžnik, hruška, markíza či trilión. Pri pohľade na vzhľad kameňa sa brúsič rozhoduje, či ho iba vyleští, alebo ho obohatí geometricky presným vybrúsením faziet.
Rozdelenie typov brusu
Pre zjednodušený pohľad do obsiahlej problematiky rôznych typov brusu pri drahokamoch sa vám pokúsime predstaviť základné členenie s uvedením obľúbených modifikácií, ktoré mimo iného objavíte aj v našej ponuke.
Jednoduchý brus (plain cut)
Pre tento typ je typická absencia faziet. Drahokamy sa brúsia do hladkých tabletiek (tablet) alebo vypuklých kabošonov (cabochon, bald head).
Kabošon
Pri nepriehľadných kameňoch zaujímajú klenotníka predovšetkým vlastnosti jeho povrchu. Takéto drahokamy sa zriedkakedy brúsia, za to sa leštia a zaobľujú do hladka. Tradičným „brusom“ je v tomto prípade kabošon, kde vypuklú korunu doplňuje obvykle rovný či mierne vystupujúci základ. Práve kabošon nechá vyniknúť úchvatné optické javy, ako je mačacie oko, asterizmus pri zafíre alebo hra farieb pri opále. Aj keď sa kabošon dá tvarovať rôzne, k najobľúbenejším dizajnom bezpochyby patrí ovál (oval).
Kabošon tradične spojujeme s opálom, hviezdicovým zafírom, mesačným kameňom, ónyxom a tyrkysom.
Fazetový brus (faceted cut)
Ako už samotný názov napovedá, v tejto kategórii sa vyskytujú kamene tvorené oddelenými drobnými leštenými plôškami, ktoré zachytávajú, lámu a odrážajú svetelné lúče.
Priesvitné drahokamy sa brúsia pri procese, ktorý využíva abrazívnu pílku (obvykle diamantovú), po ktorých použití nasleduje brúsenie a leštenie faziet. Pôvab priesvitných kryštálov a ich oheň dokáže odhaliť práve správne zvolené fazetovanie a vhodná proporciácia. Už od 14. storočia pracovali majstri svojho remesla na stanovení uhlov, ktoré musia fazety zvierať preto, aby kameň čo najlepšie pracoval so svetlom a vykazoval čo najlepšiu brilanciu.
V priebehu storočí brúsiči dovádzali svoje techniky a metódy do dokonalosti, a preto dnes existuje veľké množstvo fazetových štýlov, ktoré sa spravidla rozlišujú podľa svojho tvaru.
Briliantový brus (brilliant cut)
Tento typ charakterizujú kosoštvorcové a trojuholníkové fazety v lúčovitej šablóne.
Diamantový/klasický briliantový brus (diamond/brilliant cut)
Typickým príkladom brusičského umenia je práve kameň vybrúsený a vytvarovaný do klasického okrúhleho briliantu, kedy sa 33 z celkových 58 plôšok nachádza na korune, kdežto ostávajúcich 25 tvorí pavilón. Aj keď fazety môžu mať rôzne tvary, jedno majú spoločné: vždy sú dvojrozmerné. Pôvodne bol brus navrhnutý pre diamanty, dnes sa však využíva aj pri ďalších drahých kameňoch.
Konkávny brus (concave cut)
Tento typ brusu definuje vybrúsenie faziet do trojrozmernej podoby. Technika vynájdená na konci 20. storočia umožňuje brúsenie kužeľovitých trojdimenzionálnych faziet, ktorá sa chváli nie len dĺžkou a šírkou, ale aj hĺbkou. Dôsledkom toho drahokam láme a odráža viac svetelných lúčov a premieňa ich do úchvatnej brilancie. Tento brus sa hodí skôr pre väčšie kamene a dajú sa doňho zasadiť citríny, ametysty, topásy alebo quartzy.
Portugalský brus (Portuguese cut)
V originálnom bruse sa miešajú dva rady kosoštvorcovýcha tri rady trojuholníkových faziet tesne nad a pod rundistou (girdle) – v modifikácii aj jeden či dva rady zmiešaných faziet. Tieto ďalšie fazetové línie sa vbrusujú pre zvýšenie brilancie a iskry drahokamu. Prípadné rady plôšok zmenšujú tabuľku (table). V portugalskom bruse vznikajú obvykle kamene v okrúhlom (round) alebo oválnom tvare (oval) a zvyčajne sa takto brúsia svetlejšie priesvitné kryštály, ako je ružový turmalín a spinel.
Brioletka (briolette)
Brus populárny ako záves (slzičkové náušnice) má tvar hrušky (pear) a po celom povrchu ho pokrývajú fazety, ktoré zvyšujú jeho cenu. Pri kameni nerozlíšite tabuľku, iba sériu ligotavých plôšok, ktoré dokážu odrážať svetlo zo všetkých uhlov.
Stupňovitý brus (step cut)
Tento brus tvorí lichobežníkové či obdĺžnikové fazety v sústredných radoch. Tradične sa využívajú pri smaragdovom a bagetovom tvare.
Vďaka brúsenie v ametrínu krásne vyniknú jeho purpurové a žlté odtiene
Zmiešaný brus (mixed cut)
Brus tohto typu kombinuje briliantový a stupňovitý brus.
Cejlónsky brus (Ceylon cut)
Tento typ definuje pavilón v stupňovitom a koruna v briliantovom bruse. Starobylá technika brúsenia sa na Srí Lanke využíva dodnes.
Barionov brus (Barion cut)
Pravý opak cejlónskeho brusu mieša korunu v stupňovitom a pavilón v briliantovom bruse. Brúsič Basil Watermeyer, ktorý s nápadom prišiel, objavil výborný spôsob, ako ľahko dodať drahokamu brilanciu.
Zmiešaný brus (mixed cut)
V tomto prípade sa dá obdivovať kombinácia vyššie zmieneného jednoduchého a fazetového typu, kde sa spája leštená koruna (crown) a fazetovaný pavilón (pavilion), či naopak.
Ružicový / rutový brus (rose-cut)
Rutový brus charakterizuje plochý hladký pavilón a brúsená klenutá koruna. Brúsiči využívajú tento typ predovšetkým pri čiernych drahokamoch, ako je čierny spinel alebo turmalín, keďže sa tak ľahšie zvýrazní ich unikátny lesk. Príležitostne ho využívajú aj pri nepriehľadných kameňoch (napr. lapis lazuli).
Brus s hladkou korunou (buff-top cut)
V podstate za opak ružicového brusu sa dá označiť brus s hladkou korunou, kedy koruna je spravidla leštená a vypuklá, kdežto pavilón fazetovaný. Strategicky umiestnené plôšky umožňujú spodnej časti odrážať svetlo nezvyčajným a zaujímavý spôsobom. Brus sa využíva v priehľadných alebo priesvitných mineráloch.
Šachovnicový brus (checkerboard-cut)
V tomto prípade sa brúsi iba vypuklá koruna drahokamu, ktorú určujú kosoštvorcové fazety pripomínajúce práve šachovnicu. Pavilón zostáva neobrúsený a väčšinou býva plochý. Plôšky koruny odrážajú svetlo a zvyšujú iskru kameňa a lesk jeho povrchu. Šachovnica často rozohráva ligot pri akvamaríne, citríne, ametríne, záhnede alebo čiernom turmalíne. Drahokamy sa brúsia do tvaru okrúhleho (round), oválneho (oval), srdcového (heart) či vankúšikového (cushion).
Tvarujeme drahokamy
Ako sme už spomenuli, tvar (shape) sa vzťahuje presne na to, čo dané slovo znamená – k vonkajším obrysom drahokamu. Za obľúbené a časté tvary sa dá považovať okrúhly (round), oválny (oval), markíza (marquise), vankúšik (cushion), srdce (heart), smaragd (emerald), žiarivý (radiant), princezná (princess) či trilión (trilliant).
Okrúhly tvar (round)
Ide o štandardný tvar, čo sa týka symetrie a popularity. Patrí však k drahším, keďže pri brúsení do tohto dizajnu dochádza k väčšej strate surovej hmoty kameňa. Vyniká brilanciou, predovšetkým v portugalskom bruse.
Oválny tvar (oval)
Druhý najpopulárnejší tvar si získava obľubu mimo iného pri zásnubných prsteňoch.
Srdce (heart)
Hravý a ženský dizajn si obľúbili predovšetkým romantické povahy. Správne osadenie v šperku a veľký počet faziet dodajú drahokamu oheň a brilanciu, ktoré vyrážajú dych.
Trilión (trilliant)
Trojuholníkový tvar charakterizuje rovnaká dĺžka minimálne dvoch strán.
Hruška/slza (pear)
Obľúbený tvar je z jednej strany zaoblený, z druhej špicatý. Šírka aj dĺžka kameňa môžu variovať, preto najdôležitejším faktorom zostáva symetria, ktorá dokáže významne ovplyvniť cenu.
Markíza (marquise)
Špicaté hrany tohto tvaru môžu ľahko dôjsť k ujme, preto sa môže zdať, že dizajn nie je taký obľúbený. Opak je však pravdou: získal si srdcia kreatívnych a voľnomyšlienkárskych osobností.
Smaragd (emerald)
Štvorcový tvar v stupňovitom bruse je pomenovaný po smaragde, ktorému tento dizajn vskutku pristane.
Vankúšik (cushion)
Vankúšik sa podobá smaragdovému tvaru, brúsi sa však len do obdĺžnika či štvorca. Pre zníženie hmotnosti sa mnoho brúsičov rozhoduje nepridať ďalšie fazety smerom ku kalete, ktoré by zlepšili celkovú kvalitu brusu.
Princezná (princess)
Tvar, ktorý sa zákazníkom najčastejšie pletie s nasledujúcim uvedeným, charakterizujú ostré rohy a štvorcový dizajn. Početné fazety pavilónu sú malé a sústredné a podieľajú sa na úchvatnej iskre drahokamu.
Žiarivý (radiant)
Na rozdiel od princeznej má rohy vždy zaoblené. Aj keď iskrou zrovnateľný, môže byť ako štvorcový, tak obdĺžnikový. Dajú sa bezpečne uchytiť aj do klasických krapničiek, jeho rohy nemusia byť chránené krapničkami v tvaru V.
Bagetový (baguette)
obdĺžnikový tvar býva spravidla dlhý a úzky, výnimočne sa môže vzhľadom blížiť štvorcu. Drahokamy v stupňovitom bruse alebo kabošone sa používajú ako postranné kamene (dobre sa zasadzujú k ďalším kameňom), tak ako ústredné prvky solitérnych prsteňov, náušníc či náhrdelníkov.
Fantazijný tvar (fancy)
Drahokamy majú tvar nezvyčajný, napríklad snehovej vločky, osemuholníka, lichobežníka apod.
Pri oceňovaní kameňa sa posudzuje brus, tvar a to, ako je vyleštený. Tieto charakteristiky sú signifikantné aj pri určovaní hodnoty diamantov. Mnoho obchodníkov kupuje horšie vybrúsené drahokamy, ktoré nechávajú prebrúsiť, a aj keď sa rapídne zníži ich hmotnosť, cena naopak rastie raketovo nahor.
Aj keď brus drahokamu môže definovať jeho tvar, tvar sám o sebe nikdy necharakterizuje brus.
Zaujímavosti
- Termín kabošon pochádza z francúzskeho caboche, čo znamená kupola.
- Konkávny brus pristane skôr svetlejším až stredne sfarbeným drahokamom. Odborníci upozorňujú, že sýto vyfarbené kamene môžu nechcene pôsobiť ešte tmavšie, preto v tomto zaujímavom bruse zriedkakedy zakúpite zafíry, rubíny i červené spinely.
- Brioletkový brus pochádza z Indie z 13. storočia, odkiaľ sa dostal do Francúzska. Tamojšia šľachta si ho veľmi obľúbila a uprednostňovala ho až do konca 17. storočia.